Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz – vrijgevestigden Format C
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basisggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie
1. Gegevens ggz-aanbieder
Naam regiebehandelaar: P. Hilderink
BIG-registraties: 19040704201
Overige kwalificaties: Dr. Hilderink, Drs van Driel
Basisopleiding: psychiater (Hilderink) en klinisch psycholoog (van Driel)
AGB-code persoonlijk: 03069942
Praktijk informatie 1
Naam praktijk zoals bekend bij KVK: SeniorBeter
E-mailadres: info@seniorbeter.nl
KvK nummer: 50145711
Website: www.seniorbeter.nl
AGB-code praktijk: 03095011
2. Biedt zorg aan in
Omdat in het Zorgprestatiemodel nog wordt gewerkt met een onderscheid in basis- en specialistische ggz wordt tijdelijk deze vraag ook opgenomen in het kwaliteitsstatuut. Dit onderscheid zal in de toekomst vervallen en dan blijft uitsluitend de indeling in categorieën over.
2a.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk. de gespecialiseerde-ggz.
2b.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk. Categorie A Categorie B.
3. Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod
Patiënten/cliënten kunnen met de volgende problematiek in de praktijk terecht (zoals aandachtsgebieden, type klachten, behandelvorm):
3a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van de praktijk en hoe uw patiënten/cliëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: op welke problematiek/doelgroep richt de praktijk zich, betrekt u familie/omgeving in de behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc.:
Praktijk richt zich op ouderen met psychische klachten, zoals stemmingsklachten, angstklachten of lichamelijk onverklaarde klachten. Wij kijken met een brede kijk naar de problematiek, intake wordt verricht multidisciplinairr door psychiater en klinisch psycholoog. Na de intake wordt een behandelplan opgesteld en aanbod gedaan voor de meest passende behandeling. Behandelvormen zijn psychotherapie (CGT, EMDR, IPT) en farmacotherapie of een combinatie van beiden. Wanneer het hoofdprobleem cognitieve problemen (dementie) betreft is dit geen indicatie voor zorg bij SeniorBeter.
3b. Patiënten/cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:
- Aandachtstekort- en gedrag
- Pervasief
- Schizofrenie
- Depressie
- Bipolair en overig
- Angst
- Restgroep diagnoses
- Dissociatieve stoornissen
- Psychische stoornissen door een somatische aandoening
- Seksuele problemen
- Slaapstoornissen
- Persoonlijkheid
- Somatoforme stoornissen.
4. Samenstelling van de praktijk
Aan de praktijk zijn de volgende zorgverleners verbonden:
Indicerend regiebehandelaar 1
Naam: P. Hilderink
BIG-registratienummer: 19040704201
Indicerend regiebehandelaar 2
Naam: D van Driel
BIG-registratienummer: 19050224316
Coördinerend regiebehandelaar 1
Naam: P. Hilderink
BIG-registratienummer: 19040704201
Coördinerend regiebehandelaar 2
Naam: D van Driel
BIG-registratienummer: 19050224316
Medebehandelaar 1
Naam: P de Boer
BIG-registratienummer: 69047220201
Specifieke deskundigheid: ouderenpsychiater.
5. Professioneel (multidisciplinair) netwerk
5a. Ik maak gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder:
Huisartsenpraktijk(en)
Collegapsychologen en -psychotherapeuten
ggz-instellingen
Zorggroep(en)
Anders: V&G: Vereniging vrijgevestigd psychiaters rondom Nijmegen; Vrij en gevestigd (www.vrijengevestigd.nl)
Consultatieovereenkomst met huisartsengroep Arnhem dmv elektronische consultatie.
Netwerk ouderen regio Nijmegen, overleg met RadboudUMC afdelingen geriatrie en psychiatrie.
5b. Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk het meest, frequent, samen met (naam/namen en indien van toepassing BIG-registratie(s)):
Klinisch geriaters CWZ Nijmegen (C. Hilgers) en Klinisch geriaters UMC Nijmegen (C. Benraad)
Diverse huisartsenpraktijken in Lingewaard en Nijmegen, contacten met huisartsen of POH GGZ van oa de volgende praktijken:
Huisartsenpraktijk Doornenburg, Huisartsen Bles en Poels, Huissen, Huisartspraktijk Jupiter, Huissen, Huisarts Mesritz, Elst, Huisartsenpraktijk Teselaar, Bemmel, Huisarts Hiddink, Bemmel, Huisartsenpraktijk Mesker en Reijn, Nijmegen. Praktijk de Kroonsteen Malden. Psychiaters Vrij en Gevestigd (kring Nijmegen) waar onze praktijk ook onderdeel van is.
5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele (multidisciplinaire) netwerk, tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
ProPersona, bij opschalen van zorg indien inzetten verpleegkundige thuis noodzakelijk is of igv opname noodzakelijkheid of deeltijdbehandeling. Klinisch geriatrie CWZ en UMC St Radboud Nijmegen bij somatische diagnostiek en cognitieve stoornissen.
5d. Patiënten/cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf, huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp, ggz-crisisdienst):
1. Huisartsenpost
2. Crisisdienst ProPersona Nijmegen (hiermee heeft V&G een vaste afspraak)
5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
Ja, welke: Crisisdienst ProPersona groepsafspraak met alle psychiaters van Vrij en Gevestigd dat clienten buiten kantoortijden via huisarts beroep kunnen doen op de crisisdienst.
5f. Ik vorm een lerend netwerk met de volgende vijf (inclusief mijzelf) zelfstandig werkende zorgverleners of heb mij aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:
Vrij en gevestigd collega’s zie www.vrijengevestigd.nl
1. Dhr Frank van Broekhoven, psychiater
2. Arno van de Bergh, psychiater
3. Ingrid van de Ven, psychiater
4. Fokje Verweij , psychiater
5g. Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren:
Bij iedere intervisie/bijeenkomst wordt een behandelrichtlijn of capitum selectum door 1 van de leden gepresenteerd.
6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar? Ja
Geeft u aan waar uw lijst met gecontracteerde verzekeraars vindbaar is
Link(s) naar lijst met zorgverzekeraars: www.seniorbeter.nl
7. Behandeltarieven
Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik hanteer geen voorwaarden en tarief voor no-show.
Link naar website met de behandeltarieven, en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief: www.vrijengevestigd.nl
8. Kwaliteitswaarborg
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of branche/beroepsvereniging(aanvinken wat van toepassing is:
Intervisie
Visitatie
Bij- en nascholing
Registratie-eisen van specifieke behandelvaardigheden
De beroepscode van mijn beroepsvereniging
Ik upload het document met bewijsvoering van de basiskwaliteitseisen van mijn beroepsgroep op www.ggzkwaliteitsstatuut.nl
9. Klachten- en geschillenregeling
Mijn patiënten/cliënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht bij mij of bij (naam en contactgegevens klachtenfunctionaris):
De volledige klachtregeling van ons samenwerkingsverband is terug te vinden op onze collectieve website (Vrijengevestigd). Daar staat ook de klachtfunctionaris en overige aanspreekpunten in onze vereniging.
Link naar website:
www.seniorbeter en www.vrijengevestigd.nl
10. Regeling bij vakantie en calamiteiten
10a. Patiënten/cliënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij
Naam vervangend behandelaar:
Onderlinge waarneming door D van Driel, Klinisch psycholoog, danwel P.H Hilderink, SeniorBeter, dan wel mw P de Boer psychiater of vervangend psychiater via Vrij en Gevestigd via onderlinge waarneemregeling.
10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval de praktijk plotseling sluit wegens overlijden of andere calamiteiten:
Ja
II. Het behandelproces – het traject dat de patiënt in mijn praktijk doorloopt
11. Wachttijd voor intake en behandeling
Patiënten/cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling via deze link of document (en kunnen deze telefonisch opvragen).
Link naar wachttijden voor intake en behandeling: www.seniorbeter.nl
12. Aanmelding en intake
12a. De aanmeldprocedure is in de praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de telefonische aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de patiënt/cliënt):
Aanmeldingen kunnen worden gedaan via borgdomein of via hoofdbehandelaren van SeniorBeter, P. Hilderink of D van Driel. Planning van intakes wordt uitgevoerd door secretaresse. Intakes worden bij beiden achtereenvolgens ingepland waarna een adviesgesprek plaatsvindt. De gehele procedure is duidelijk beschreven op de website : www.seniorbeter.nl
12b. Ik verwijs de patiënt/cliënt naar een andere zorgaanbieder met een beter passend zorgaanbod of terug naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien de praktijk geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de patiënt/cliënt:
Ja
13. Behandeling
13a. De patiënt/cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de behandeling (naam en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de patiënt/cliënt):
Ja
13b. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuurt de indicerend regiebehandelaar een afschrift of samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer), tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Ja
13c. Ik draag zorg voor goede communicatie met de patiënt/cliënt en –indien van toepassing en met toestemming van de patiënt/cliënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling. Ik doe dat als volgt:
1. Na intake volgt een verslaglegging van de intake met geformuleerd behandelplan.
2. In adviesgesprek wordt dit intakeverslag doorgenomen met patient en zijn/haar familie.
3. gedurende behandeling wordt in de gesprekken regelmatig gecommuniceerd over de vordering en de staat van de behandeling.
13d. De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt in de praktijk als volgt gemonitord (zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
Evaluatie van beloop van behandeling aan begin van ieder consult.
Metingen via ROM (HONOS 65+ via prosoftware).
Standaard bij aanvang depressievragenlijst (MADRS) en op indicatie herhaald.
13e. Ik reflecteer periodiek en tijdig met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten, medebehandelaren) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als standaardperiode hanteer ik hiervoor:
Minimaal 1x per jaar.
13f. Ik meet de tevredenheid van mijn patiënten/cliënten op de volgende manier (wanneer, hoe):
Patiënt tevredenheid evaluatie maakt onderdeel uit van de vijfjaarlijkse kwaliteitsvisitatie vanuit de NVvP. Verder regelmatig informeel gedurende behandeling en formeel eerder dmv een anoniem interview door student psychologie in kader van studieopdracht , tevredenheidsonderzoek laten uitvoeren.
14. Afsluiting/nazorg
14a. Ik bespreek met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de behandeling en de mogelijke vervolgstappen:
Ja
14b. De verwijzer wordt hiervan door de (coördinerend) regiebehandelaar in kennis gesteld middels een afrondingsbrief, tenzij de patiënt/cliënt hiertegen bezwaar maakt:
Ja
14c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de patiënt/cliënt hier bezwaar tegen maakt:
Ja
15. Omgang met patientgegevens
15a. Ik vraag om toestemming van de patiënt/cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de behandeling betrokken professionals:
Ja
15b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld), het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij materiële controle):
Ja
15c. Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt/cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan zijn zorgverzekeraar/NZa:
Ja
III. Ondertekening
Naam: P.H. Hilderink
Plaats: Bemmel
Datum: 02-02-2019
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening, handel conform het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut naar waarheid heb ingevuld:
Ja
Peter Hilderink, psychiater
AGB 03069942
Professor Korsstraat 4
6525 AL Nijmegen