Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz – vrijgevestigden Format 4.0
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basis- ggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie
1. Gegevens ggz-aanbieder
Naam regiebehandelaar: P. Hilderink
BIG-registraties: 19040704201
Overige kwalificaties: Dr. Hilderink, Drs van Driel
Basisopleiding: psychiater (Hilderink) en klinisch psycholoog (van Driel)
AGB-code persoonlijk: 03069942
Praktijk informatie 1
Naam praktijk zoals bekend bij KVK: SeniorBeter
E-mailadres: info@seniorbeter.nl
KvK nummer: 50145711
Website: www.seniorbeter.nl
AGB-code praktijk: 03095011
2. Biedt zorg aan in
Er is sprake van een overgangssituatie daarbij we zowel werken met een onderscheid in generalistische basis-ggz en gespecialiseerde ggz als een indeling naar settings van het Zorgprestatiemodel. In de toekomst zal het eerste onderscheid komen te vervallen.
2a.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk. de gespecialiseerde-ggz.
2b.
Biedt zorg aan in setting 1 en vult de voorwaarden ten aanzien van de indicerende en coördinerende rol als volgt in:
Bij iedere patiënt vindt een intake plaats met indicerend en coördinerend regiebehandelaar, na opstellen van behandelplan wordt behandeling door regiebehandelaar uitgevoerd.
3. Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod
Cliënten kunnen met de volgende problematiek in de praktijk terecht (zoals aandachtsgebieden, type klachten, behandelvorm):
3a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van de praktijk en hoe uw cliëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: op welke problematiek/doelgroep richt de praktijk zich, betrekt u familie/omgeving in de behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc.:
Praktijk richt zich op ouderen met psychische klachten, zoals stemmingsklachten, angstklachten of lichamelijk onverklaarde klachten. Wij kijken met een brede kijk naar de problematiek, intake wordt verricht multidisciplinair door psychiater en klinisch psycholoog. Na de intake wordt een behandelplan opgesteld en aanbod gedaan voor de meest passende behandeling. Behandelvormen zijn psychotherapie (CGT, EMDR, IPTof MBCT) en farmacotherapie of een combinatie van beiden.
Wanneer het hoofdprobleem cognitieve problemen (dementie) betreft is dit geen indicatie voor zorg bij SeniorBeter.
3b. Cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:
Andere problemen die een reden voor zorg kunnen zijn:
- Angststoornissen
- Bipolaire stemmingsstoornissen
- Depressieve stemmingsstoornissen
- Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
- Persoonlijkheidsstoornissen
- Restgroep (Dissociatieve stoornissen; Stoornissen in zindelijkheid; Slaap-waakstoornissen; Seksuele disfuncties; Genderdysforie; disruptieve impulsbeheersings- en andere gedragsstoornissen; Parafiele stoornissen; Overige psychische stoornissen; Bewegingsstoornissen en andere bijwerkingen van medicatie)
- Schizofreniespectrum- en andere psychotische stoornissen
- Somatische symptoomstoornis en verwante stoornissen
- Trauma en stress gerelateerde stoornissen
4. Samenstelling van de praktijk
Aan de praktijk zijn de volgende zorgverleners verbonden:
Regiebehandelaar 1
Naam: P. Hilderink
BIG-registratienummer: 19040704201
Regiebehandelaar 2
Naam: D van Driel
BIG-registratienummer: 19050224316
Medebehandelaar 1
Naam: P de Boer
BIG-registratienummer: 69047220201
Specifieke deskundigheid: ouderenpsychiater.
5. Professioneel (multidisciplinair) netwerk
5a. Ik maak gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder:
Huisartsenpraktijk(en)
Collegapsychologen en -psychotherapeuten
ggz-instellingen
Zorggroep(en)
Anders: V&G: Vereniging vrijgevestigd psychiaters rondom Nijmegen; Vrij en gevestigd (www.vrijengevestigd.nl)
Consultatieovereenkomst met huisartsengroep Arnhem dmv elektronische consultatie.
Netwerk ouderen regio Nijmegen, overleg met RadboudUMC en CWZ, afdelingen geriatrie en psychiatrie Parkinsonnet, participeren aan het netwerk met hulpverleners die speciaal getraind zijn op gebied van M. Parkinson.
5b. Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk het meest, frequent, samen met (naam/namen en indien van toepassing BIG-registratie(s)):
Klinisch geriaters CWZ Nijmegen (C. Hilgers) en Klinisch geriaters UMC Nijmegen Psychiaters UMC Nijmegen (I. Tendolkar, psychiater, Marleen van Beek, psychiater).
Diverse huisartsenpraktijken in Lingewaard en Nijmegen, contacten met huisartsen of POH GGZ van oa de volgende praktijken:
Huisartsenpraktijk Doornenburg, Huisartsen Bles en Poels, Huissen, Huisartspraktijk Jupiter, Huissen, Huisartsenpraktijk Teselaar, Bemmel, Huisartsenpraktijk Mesker, Nijmegen. Praktijk de Kroonsteen Malden. Huisartsen Wijkgezondheidscentrum Lindenholt. Psychiaters Vrij en Gevestigd (kring Nijmegen) waar onze praktijk ook onderdeel van is.
5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele (multidisciplinaire) netwerk, tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
ProPersona, (circuit ouderen) bij opschalen van zorg indien inzetten verpleegkundige thuis noodzakelijk is of igv opname noodzakelijkheid of deeltijdbehandeling. Klinisch geriatrie CWZ en UMC St Radboud Nijmegen bij somatische diagnostiek en cognitieve stoornissen.
5d. Cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf, ggz-crisisdienst of voor fysieke aspecten huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp):
1. Huisartsenpost
2. Crisisdienst ProPersona Nijmegen
5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
Ja, welke: Crisisdienst ProPersona groepsafspraak met alle psychiaters van Vrij en Gevestigd dat clienten buiten kantoortijden via huisarts beroep kunnen doen op de crisisdienst.
5f. Ik vorm een lerend netwerk met de volgende vijf (inclusief mijzelf) zelfstandig werkende zorgverleners of heb mij aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:
Vrij en gevestigd collega’s zie www.vrijengevestigd.nl
1 . Dhr Frank van Broekhoven, psychiater
2. Harm-Jan Minkema, psychiater
3. Ingrid van de Ven, psychiater
4. Fokje Verweij, psychiater
5g. Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren:
Bij iedere intervisie/bijeenkomst wordt een behandelrichtlijn of capitum selectum door 1 van de leden gepresenteerd.
Er is een gezamenlijke casuistiekbespreking en incidenten in de zorg worden gezamenlijk besproken.
6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar? Ja
Geeft u aan waar uw lijst met gecontracteerde verzekeraars vindbaar is
Link(s) naar lijst met zorgverzekeraars: www.seniorbeter.nl
7. Behandeltarieven
Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in de praktijk. Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in de praktijk. Ik hanteer geen voorwaarden en tarief voor no-show.
Link naar website met de behandeltarieven, en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief: www.seniorbeter.nl
8. Kwaliteitswaarborg
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of branche/beroepsvereniging:
- Intervisie
- Visitatie
- Bij- en nascholing
- Registratie-eisen van specifieke behandelvaardigheden
- De beroepscode van mijn beroepsvereniging
Ik upload het document met bewijsvoering van de basiskwaliteitseisen van mijn beroepsgroep op www.ggzkwaliteitsstatuut.nl
Organisatie van de zorg
9. Klachten- en geschillenregeling
Mijn patiënten/cliënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht bij mij of bij (naam en contactgegevens klachtenfunctionaris):
De volledige klachtregeling van ons samenwerkingsverband is terug te vinden op onze website. Daar staat ook de klachtfunctionaris en overige aanspreekpunten in onze vereniging.
Link naar website:
www.seniorbeter.nl
10. Regeling bij vakantie en calamiteiten
10a. Cliënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij:
Naam vervangend behandelaar:
Onderlinge waarneming door D van Driel, Klinisch psycholoog, danwel P.H Hilderink, SeniorBeter, dan wel mw P de Boer psychiater of vervangend psychiater via Vrij en Gevestigd via onderlinge waarneemregeling.
10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval de praktijk plotseling sluit wegens overlijden of andere calamiteiten:
Ja
II. Het behandelproces – het traject dat de patiënt in mijn praktijk doorloopt
11. Wachttijd voor intake en behandeling
Cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling en begeleiding via deze link of document (en kunnen deze telefonisch opvragen).
Link naar wachttijden voor intake en behandeling: www.seniorbeter.nl
12. Aanmelding en intake/probleemanalyse
12a. De aanmeldprocedure is in de praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de telefonische aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de cliënt):
aanmeldingen kunnen worden gedaan via zorgdomein of indien nodig mondelinge toelichting via hoofdbehandelaren van SeniorBeter, P. Hilderink of D van Driel. Planning van intakes wordt uitgevoerd door secretaresse. Intakes worden bij beiden achtereenvolgens ingepland waarna een adviesgesprek plaatsvindt. De gehele procedure is duidelijk beschreven op de website : www.seniorbeter.nl.
12b. Ik verwijs de cliënt naar een andere zorgaanbieder met een beter passend zorgaanbod of terug naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien de praktijk geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de cliënt:
Ja
13. Behandeling en begeleiding
13a. De cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de behandeling (naam en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de cliënt):
Ja
13b. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuurt de indicerend regiebehandelaar een afschrift of samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer), tenzij de cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Ja
13c. Ik draag zorg voor goede communicatie met de cliënt en –indien van toepassing en met toestemming van de cliënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling en begeleiding. Ik doe dat als volgt:
1. Na intake volgt een verslaglegging van de intake met geformuleerd behandelplan.
2. In adviesgesprek wordt dit intakeverslag doorgenomen met patient en zijn/haar familie.
3. Gedurende behandeling wordt in de gesprekken regelmatig gecommuniceerd over de vordering en de staat van de behandeling.
13d. De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt in de praktijk als volgt gemonitord (zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
Evaluatie van beloop van behandeling aan begin van ieder consult.
Metingen via ROM (HONOS 65+ via prosoftware).
Standaard bij aanvang depressievragenlijst (MADRS) en op indicatie herhaald.
13e. Ik reflecteer periodiek en tijdig met de cliënt (en eventueel zijn naasten en/of medebehandelaren) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als standaardperiode hanteer ik hiervoor:
Minimaal 1x per jaar.
13f. Ik meet de tevredenheid van mijn cliënten op de volgende manier (wanneer, hoe):
Patiënt tevredenheid evaluatie maakt onderdeel uit van de vijfjaarlijkse kwaliteitsvisitatie vanuit de NVvP. Verder regelmatig informeel gedurende behandeling en formeel eerder dmv een anoniem interview door student psychologie in kader van studieopdracht , tevredenheidsonderzoek laten uitvoeren.
Tevens hangt in de spreekkamer een brievenbus met vraag om evaluatie.
14. Afsluiting/nazorg
14a. Ik bespreek met de cliënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de behandeling en begeleiding en de mogelijke vervolgstappen:
Ja
14b. De verwijzer wordt hiervan door de regiebehandelaar in kennis gesteld middels een afrondingsbrief, tenzij de cliënt hiertegen bezwaar maakt:
Ja
14c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de cliënt hier bezwaar tegen maakt:
Ja
Omgang met cliëntgegevens
15. Omgang met cliëntgegevens
15a. Ik vraag om toestemming van de cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de behandeling betrokken professionals:
Ja
15b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld), het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij materiële controle):
Ja
15c. Ik gebruik de privacyverklaring als de cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan zijn zorgverzekeraar/NZa:
Ja
III. Ondertekening
Naam: P.H. Hilderink
Plaats: Bemmel
Datum: 01-07-2025
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening, handel conform het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut naar waarheid heb ingevuld:
Ja
Peter Hilderink, psychiater
AGB 03069942
Professor Korsstraat 4
6525 AL Nijmegen